Piyasa araştırmaları, yenilikçi lojistik çözümleri göz ardı eden kozmetik üretici ve distribütörlerinin rakiplerinden daha düşük gelir elde ettiklerini ortaya koymaktadır. Üstelik bu tür şirketler, piyasanın yeni aktörlerine devamlı gelişen sektörde önemli bir pay kazanma fırsatları sunuyor.
AsstrA-Associated Traffic AG'nin uzmanlarına göre, Avrupa kozmetik endüstrisi son 5 yılda yıllık yüzde 2 ile 3 arasında büyüme gerçekleştirdi.
AsstrA Research and Development Departmanı Yöneticisi Vitaliy Verbiloviç, “Analistler, bu sektördeki büyümenin olumlu dinamiklerinin 2018'de de devam edeceğini tahmin ediyorlar. Önümüzdeki 12 ay boyunca kozmetik ürün talebi yüzde 2 oranında artacaktır. Bu, nakliye şirketlerine kozmetik tedariki ile ilgili hizmetlerin maliyetini arttırmalarına olanak sağlayacaktır.” Değerlendirmesinde bulundu.
Global olarak, moda endüstrisinin değeri 445 milyar dolara ulaşıyor. 2021 yılına kadar yıllık büyümenin yüzde 4-6 olacağı tahmin ediliyor. Ancak, tüm tedarikçiler bu tür göstergelere ulaşamaz. Özellikle ABD'de, kozmetik ürünlerinin e-ticaret yoluyla satışı yılda ortalama yüzde 19 artış göstermektedir. Mağazalardaki satışın artışı ise sadece yüzde 1 ile 2 oranındadır.
Bu önemli fark, büyük ölçüde tüketicilerin tercihlerinden kaynaklanmaktadır. Çağdaş müşteri, satın alma sürecini tamamen kontrol eder ve bir üründen daha fazlasını elde etmek ister. Tüketiciler marka ile etkileşim kurmak, şeffaflık, yüksek hız ve kişisel hizmet beklemektedir. İşte sanal mağazalar, müşterilerin bu beklentilerini karşılamaktadır.
Modern tüketici markaya daha yakın olmak istiyor, ancak geleneksel tedarik zinciri bu yakınlaşma gereksinimi karşılayamıyor. Geleneksel şema şu şekildedir: Önceüreticiler hammadde satın almakta, daha sonra ürün üretmekte ve perakende mağazalarına tedarik etmektedir. Ve sadece son aşamada alıcı gereken ürünü satın alabilir.
Peki, geleneksel tedarik zincirini nasıl geliştirebilir, yeni tüketici grubunun ihtiyaçları nasıl karşılanabilir ve ticaret nasıl daha üst bir düzeye taşınabilir?
Optimize etmenin yollarından biri de tüketicileri motive etmektir. Alıcının evi terk etmek ve mağazaya gitmek için yeni nedenlere ihtiyacı var. Bugün, Estee Lauder, Armani Beauty, YSL Beauté, Sephora, NYX ve MAC gibi önde gelen kozmetik markaları geçici pop-up mağazaları açıyor. Bu mağazalarda, cilt ve saç bakımı ürünlerin ve parfümlere kıyasla çok daha hızlı ve gözle görülür sonuçlar veren dekoratif kozmetik ürünlere ağırlık veriliyor.
Modern "pop-up" mağazaları alışılmamış bir ticaret biçimidir. Bu gibi mağazalar, tipik alışveriş mekanı değil adeta medya kanalı işlevi görür. Boş zamanlarını burada geçiren müşteriler, kozmetik ürünleri deniyor, selfie çekiyor ve sosyal ağlarda fotoğraf paylaşıyorlar. "Pop-up" mağazalarında yıldızlarla görüşmeler ve profesyonellerin rehberliğinde makyaj üzerine masterclass’lar düzenleniyor. Markalar, kitlenin ilgisini çekmek için çaba harcıyor fakat tüketicilerin çoğunluğunun alışverişi internet üzerinden yapması bekleniyor.
Hızlı ve sık teslimatlar kişiselleştirilmiş perakende tekliflere olan talebi karşılar
Güzellik endüstrisi hızla değişiyor, bu da üreticilere işlerini geliştirme için yeni fırsatlar sunuyor. Tedarik, üretim, ulaştırma ve perakende ticaretinin birbirine bağımlı ve son kullanıcının ihtiyaçlarına göre uyarlandığı entegre tedarik zinciri, moda sektöründeki son lojistik trenddir.
AsstrA Fashion and Beauty Logistics Departmanı Yöneticisi Fedor Pakuş şu değerlendirmelerde bulundu:
«Ocak 2018'den bu yana, AB'den Rusya'ya mal ihraç eden şirketler, kozmetik ürünlerin etiketlenmesine yönelik hizmetler için yüksek talep göstermektedir. AsstrA, piyasa eğilimlerini ve müşterilerin taleplerini yakından takip etmektedir. Bu nedenle bugün barkot, fiyat etiketi ve ürün ambalajlama hizmetleri de sunuyoruz. Ciddi değişiklikler aynı zamanda kozmetik ürünlerinin dağıtım hızındaki artışla da ilişkilidir. Ulaşım, mümkün olan en az sürede gerçekleştirilmelidir. Uzun molalar ve gecikmelerden kaçınmak için yük taşımacılığının rotasını dikkatli bir şekilde planlıyoruz ve sevkiyatı iki şoför yardımıyla organize ediyoruz. Malların güvenliğini sağlamak için treylerleri özel kilitler, GPS sistemleri ve alarmlarla donatıyoruz. Perakende mağazalarında adeta depolama alanı bulunmaz. Bu nedenle, mağazalar bizden haftada 2-3 kez küçük miktarlarda mal göndermemizi istiyor. Bugün bu hizmeti yalnızca Polonya'da veriyoruz, ancak yakında diğer ülkelerde de benzer bir işbirliği kuracağımızı umuyoruz.»
Sürdürülebilir kalkınma, tedarik zincirinin kilit unsurlarından biridir
Kozmetik ve parfüm tedarik zincirleri, etkileyici olanaklara sahiptir. Yenilikçi çözümleri esnek bir şekilde uygulamanızı, ham madde fiyatlarındaki dalgalanmalar dahil, pazarın belirli göz önünde bulundurmanızı, doğru üretim süreçlerini, moda trendlerine bağlı kısa vadeli talep dalgalanmalarını dikkate almanızı sağlar. Modanın sürekli olarak değişmesi ve ürünün kısa ömürlü olması talebi oldukça istikrarsız hale getiriyor. Bu nedenle, tedarik zincirinin organizasyonu ve planlaması için sürdürülebilir süreçlerin yaygınlaştırılması ve maliyetlerin en aza indirilmesi gerekmektedir.
Geçtiğimiz yıl, ABD'deki moda endüstrisinin değer hacmi, 2016 yılına nazaran yüzde 10 artarak 18 milyar dolara ulaştı. Çevre dostu kozmetik ürünlere, cilt bakım ürünlerine ve probiyotik bazlı ürünlere olan talep belirgin şekilde arttı. Bu, bilimsel başarılara odaklanarak seçim yapan tüketiciler arasındaki farkındalığın artmasından kaynaklanmaktadır. Benzer bir eğilim, cilt bakımı için akıllı cihazlar alanında da bulunmaktadır. Euromonitor'a göre 2016 yılında dünyada yüz temizliği için 8,3 milyar elektrikli cihaz satıldı. Bu veriler "akıllı", kişiselleştirilmiş ve yenilikçi çözümlere artan ihtiyacı yansıtmaktadır.
Fedor Pakuş, değerlendirmesini «AsstrA kozmetik endüstrisi temsilcileriyle uzun yıllardır işbirliği yapmaktadır. Şu anda, küçük şirketler ve en büyük uluslararası şirketler dahil olmak üzere 70'den fazla müşteriye hizmet veriyoruz. Çalıştığımız süre zarfında AsstrA kozmetik tedariki hakkında kapsamlı bir veri tabanı oluşturdu. Entelektüel iş sistemimiz, bu bilgileri analiz etmemize, endüstriyi etkileyen trendleri ve mevsimsel özellikleri belirlememize olanak tanır. Bu sayede AsstrA, nakliye ile ilgili problemleri önceden belirleyerek önler, sevkiyatın her aşamasını önceden planlar.» şeklinde sürdürdü.
Kozmetik üreticileri, olumsuz hava koşulları, sıcaklık, nem ve ışıklandırma etkisi ile bozulmasın diye büyük bir özenle depolanması ve taşınması gereken özel hammaddeler kullanır. Bu faktörler, teslimat hizmetleri fiyatlarında artışa neden olmaktadır. Bu nedenle, sürdürülebilir kalkınma ve verimlilik, rekabetçi fiyatlandırmanın temel unsurlarıdır.
Kişiselleştirme, kozmetik tedarikinin özelliklerini belirler
Kişiselleştirilmiş kozmetik ürünlerinin popülaritesi, lojistik çözümlerinin pazardaki değişikliklere duyarlılığını belirler. Bu bağlamda, tedarik zincirinin organize edilmesi için önemli bir araç, pazar değişikliklerinin bölümlendirilmesini, tanımlanmasını, belirlenmesini ve otomasyonunu sağlayan SRM sistemidir.
Siparişleri hızlı bir şekilde ulaştırma ve günlük olarak mal teslim etme gerekliliği, daha esnek taşıma şemaları gerektirir. Etkili ulaştırma yönetimi, müşteri sadakatini önemli ölçüde arttırmanın bir yoludur. Bu durumda, bölgesel lojistik ağ yapısı en uygun çözümdür.
AsstrA, merkezden ve dünyanın farklı yerlerinde bulunan çok sayıda ofisinden yönetilen taşımacılık ve lojistik süreçleriyle “aynı gün teslimat” türünde teslimatlar düzenlemektedir. AsstrA, Avrupa, Ortadoğu ve Uzak Doğu'da 18 ülkede faaliyet göstermektedir. AsstrA'nın geniş coğrafi ağı acil teslimat için olanak sağlar ve tüketicilerin bulundukları yere bakılmaksızın ihtiyaçlarını karşılamaya yardımcı olur.