Orta Asya ülkelerindeki ekonomik durumun net bir şekilde anlaşılması ve iş birliği ile ilgili beklentilerin yeterince değerlendirilmesi için sayısız faktör dikkate alınmaktadır.
Orta Asya ülkeleri benzer bir zihinsel temele sahip olmalarına rağmen, sosyal ve ekonomik gelişme düzeyinde farklılık göstermektedirler. Bu ülkelerde ortaklıklar kurmak isteyen yabancı şirketlerin durumu yeterince değerlendirmesi ve bir iş stratejisi için doğru kararları vermesi zordur.
Bu ülkelerden her birinde devletçilik oluşumu farklı aşamalardadır. Türkmenistan, 1990'larda ülke yönetimi tarafından dış dünyadan kapatılan "gizemli" bir Post Sovyet ülkesidir. Doğal kaynaklar bakımından zengin olan Türkmenistan, petrol ve gaz, kükürt ve mineral gübreler ile pamuk ihracına odaklanmaktadır. Başlıca ortakları Çin, Türkiye ve Hindistan'dır. İthal edilen ürünler arasında ekipman, kimyasallar, yiyecek ve tüketim malları yer almaktadır. Türkmenistan'ın ana tedarikçileri arasında Rusya, Çin, Türkiye, Ukrayna ve Almanya bulunmaktadır.
Argus dahil uluslararası birliklere göre, mineral gübreler, özellikle kükürt pazarında düşüş var. Karadeniz yönündeki lojistik maliyet nedeniyle Türkmenistan'dan bu tür mallara olan ilgi artık azaldı.
Avrupalı tüccarlar her zaman Karadeniz'den geçen yolu tercih ediyor. Uluslararası şirketler grubu AsstrA, 2018 yılında, kapalı bir ülke olmasına rağmen Türkmenistan'dan kükürt taşıması gerçekleştirdi. Sevkiyat, Gürcistan’ın Poti limanı kullanılarak yapıldı.
AsstrA Oil&Gas/Fertilizers Logistics Müdürü Svetlana Palkina, şu değerlendirmelerde bulundu: «Taşıma süresi, lokomotif ve vagonların kalitesi gibi her faktör ürünün nihai fiyatını etkiler. Türkmenistan'da, demiryolu vagonları devlet malıdır. Gerekli miktarda vagon almak ve malları zamanında yüklemek için ilgili mercilerle iyi iletişimin kurulması gerekiyor. Bu tür iş koşullarında, ortaklar arasındaki güven önem arz etmektedir. Bu, AsstrA ekibi için müşteri ile Türkmenistan'daki ortakları arasında koordineli bir etkileşim kurma açısından iyi bir deneyim oldu.»
AsstrA’nın 2015-2016'da Türkmenistan'dan üre alımı konusunda da tecrübesi bulunuyor. Bu tür çalışma planları, lojistik risklerini en aza indirmek isteyen ve ürünü hemen limanda almak isteyen tüccarların ilgisini çekmektedir.
AsstrA Genel Kargo Taşımacılığı Departmanı Müdürü Oleg Sysolyatin ise şunları söyledi:
«Türkmenistan'a giriş vizesi almak çok zordur. Ekim 2018'de, ülkenin yeni limanı olan Türkmenbaşı’yı ziyaret etmek ve buranın altyapısını görme şansı elde ettim. Limanın ekipmanı, depoları ve donanımı birçok uluslar arası limanı kıskandıracak düzeyde etkileyici. Fakat be orda olduğumda limanda bir yoğunluk görmedim. Galiba bu durum ülkenin dışarıya kapalı olmasıyla ilişkilidir. Bu da ülkeler arasındaki ticaretin gelişmesini ve iş ilişkilerinin güçlenmesini zorlaştırmaktadır».