Botond Kovacs-Mate
Janusz Bulinski
Anna Smirnova
Küresel ekonomi yükselen enflasyon ve düşen ithalat ve ihracat talebiyle mücadele ediyor. Avrupa artan enerji maliyetleri ve enerji konusunda Rusya'ya olan bağımlılığıyla mücadele etmek için önlemler alırken, Amerika Birleşik Devletleri azalan tüketici harcamaları, enflasyon ve faiz artışlarının etkisini bekliyor. Uluslararası taşımacılık ve lojistik şirketi AsstrA-Associated Traffic AG'nin uzmanları, günümüzün makroekonomik durumunun ABD ve Avrupa arasındaki deniz taşımacılığı pazarını nasıl etkilediğini yorumluyor.
"Navlun maliyetlerini ve nakliye sürelerini etkileyen bir takım sorunlar bulunmaktadır. Mevsimsellik, ihraç edilecek mal arzındaki düşüş ve enflasyon nedeniyle azalan tüketici talebi deniz taşımacılığı fiyatlarının düşmesine neden oluyor. Buna rağmen, fiyatlar pandemi öncesine kıyasla son derece yüksek kalmaya devam etmektedir," diyor AsstrA Macaristan Şube Müdürü Botond Kovacs-Mate.
Yükselen petrol fiyatları doğrudan daha yüksek dizel fiyatlarına dönüşüyor. ABD dizel fiyatları geçen yıla göre önemli ölçüde arttı ve muhtemelen daha da artacak. Bu maliyetler nakliyecilere yansıyarak uluslararası nakliyeyi daha da pahalı hale getirebilir. Artan fiyatlara rağmen, ABD ve Avrupa'ya olan kapasite yavaş yavaş geri dönüyor ve hala büyük bir talep olduğu görülüyor.
"Amerika Birleşik Devletleri'nden sevkiyat için hâlâ altı haftaya kadar önceden rezervasyon yapılması gerekiyor. Büyük limanlardaki gemi mevcudiyeti iyileşmiş olsa da, konteyner sıkıntısı bir sorun olmaya devam ediyor. Deniz taşımacılığına olan talep sabit kalırken, ihracat hacimlerinde bir değişiklik oldu ve bu da liman terminallerindeki sıkışıklığı hafifletmeye yardımcı olabilir," diye ekliyor Gdansk'taki AsstrA Deniz Taşımacılığı Müdürü Janusz Bulinski.
"Tıkanıklık dünya genelindeki tüm büyük limanlar için bir sorun. Son birkaç yıldır çok az yatırım yapılan ya da hiç yatırım yapılmayan altyapıya aşırı yük binmiş durumdadır. Kentsel büyüme limanların çevresinde gerçekleşiyor ve depolama sahalarını veya demiryolu terminallerini genişletmek için yer kalmıyor. Durumun hızla iyileşmesi beklenemez," diyor AsstrA IPL UK Başkanı Anna Smirnova. "Liverpool'daki son liman grevleri önemli bir fark yaratmadı, çünkü zaten zor olan durum daha da kötüye gidemezdi. Bununla birlikte, Birleşik Krallık limanlarında ve Rotterdam ve Antwerp gibi bazı Kuzey Avrupa limanlarında hala hizmet yığılması bekleniyor. Karşılaştırma yapmak gerekirse, gemilerin Hamburg ve Bremerhaven limanlarında geçirdiği ortalama süre şu anda dokuz gün ve bu süre önceki yıllara kıyasla önemli bir artış gösteriyor."
Yazar: Aneta Kowalczyk.