Natalia Iwanowa-Kolakowska
Dünya, Covid-19 pandemisi ve artan yakıt fiyatlarının neden olduğu küresel bir gıda kriziyle karşı karşıyayız. BM tarafından yayınlanan ilgili rapora göre, Ukrayna'nın tam ölçekli işgali milyonlarca insan için krizi daha da kötüleştirecek ve dünya çapında gıda ve elektronik fiyatlarını artıracak.
Küresel tedarik zincirlerinin tıkanan deniz yollarından nasıl etkileneceği ve lojistik sektörüyle bağlantılı araçların yeni realitenin zorluklarıyla başa çıkmak için nasıl kullanılabileceği hakkında daha fazla bilgi için AsstrA AB Ülkeleri Bölge Müdür Yardımcısı Natalia Iwanowa-Kolakowska ile konuştuk.
Kriz
"Bugünkü gıda krizi temel olarak üç faktörden kaynaklanıyor: Birincisi, 2021 yılında Kuzey ve Güney Amerika'da kuraklık, Avustralya'da sel ve Avrupa'da anormal sıcaklık gibi iklim felaketleri yaşandı. İkincisi, Covid-19 ve ÇHC'nin "sıfır tolerans" politikası gibi resmi tepkilerin neden olduğu tedarik zinciri kesintileri yaşandı. Üçüncü olarak, Ukrayna'nın geniş çaplı işgali dünya çapında ekonomik "şok dalgaları" yarattı.
Ukrayna'nın işgalinin başlamasının ardından Rus donanması ülkenin limanlarını abluka altına alarak ihraç edilmek üzere 20 milyon ton tahıl, mısır ve ayçiçek yağını dondurdu. Bir dizi ülkenin temsilcileri, uluslararası birlikler ve bağımsız kuruluşlar aylardır alternatif bir nakliye çözümü bulmak için çalışıyorlardı. Değerlendirilen tahıl ihracatı seçenekleri arasında Ukrayna'nın güney bölgelerinden Polonya'nın Gdansk limanına vagon ve demiryolu ulaştırılması ve buradan da kargonun gemilerle Afrika'ya gönderilmesi planı da yer alıyordu. Ağustos 2022'deki en yoğun sezonda, 3 milyonu deniz yoluyla olmak üzere 4,6 milyon ton tahıl ihraç edildi. Geri kalan 1,6 milyon ton tahıl ise karayolu, demiryolu ya da Tuna nehri üzerindeki gemilerle gönderilmiştir.
Ukrayna ve AB'de kullanılan demiryolu ölçüleri arasındaki fark, alternatif teslimat planlarını zorlaştırmaktadır. Buna ek olarak, Avrupa'daki tahıl taşıyıcılarının sayısı sınırlıdır ve hasat zamanlarında AB'de üretilen tahılı taşımak için yeterli sayıda özel araç bulunmamaktadır. Yılın bu döneminde artan hacim, taşıma kapasitesinin optimize edilmesini ve daha fazla sayıda tahıl taşıyıcısını gerektirmektedir. Bunları üretmek zaman, enerji ve para gerektirir.
Örneğin veterinerlerin mevcudiyetinin arttırılması ve Ukrayna sınırında geçici depolar inşa edilmesi yoluyla Ukrayna sınır geçiş noktalarının verimliliğinin arttırılması bir öncelik olmaya devam etmektedir.
Ukrayna'dan Tahıl
The Guardian'da yayınlanan bir açıklamaya göre, kıtanın en yoksul ülkelerindeki açlığı önlemek için 2023 yılının ilk yarısının sonuna kadar 60 kadar Ukraynalı tahıl taşıyıcısı bir dizi Afrika ülkesine gönderilecek.
Bu teslimat planında devlet kurumları, STK'lar ve özel şirketler birlikte çalışacak. İlk üç geminin Odessa'dan Sudan, Somali ve Yemen'e gönderilmesi planlanıyor. Almanya tarafından finanse edilen pilot gemi Etiyopya'ya doğru yola çıktı bile.
İsviçre merkezli AsstrA-Associated Traffic, pazar görünümünün en belirsiz olduğu zamanlarda bile teslimat planları geliştirmeye, lojistik tekliflerini pazar gereksinimlerine uyarlamaya ve her kurumsal müşteri için bireysel çözümler bulmaya devam etmektedir.
Yazar: Anastasiia Onoshko.