Otomobil pazarı, Covid-19 krizinin etkilerinden yavaş yavaş kurtuluyor, ancak araç üreticileri henüz düzenleme yapılmamış tedarik zincirleriyle mücadele etmektedir. Yarı mamul kıtlığı ve yakıt fiyatlarındaki hızlı artışlar yüksek enflasyona yol açmış durumda ve henüz her şey bitmiş sayılmaz. Yeni yılda, hızla gelişen endüstri, 2035 için hedeflenen CO2 emisyonlarının tamamen ortadan kaldırılması da dahil olmak üzere çok çeşitli zorluklarla karşı karşıya kalacaktır.
Avrupa'da otomotiv endüstrisinin mevcut durumu
2021 yılında elektrikli araç sayısı iki katına çıkarak neredeyse %10'a ulaşmıştır. Yoğun bir şarj yapma altyapısı ağının kurulması ve gerekli hammaddelere erişimin sağlanması, Avrupa'nın iklim hedeflerine başarıyla ulaşması için çok önemlidir. Son 15 yılda, otomobil üretiminden kaynaklanan CO2 emisyonları yarıya inerken, enerji tüketimi dörtte bir oranında azalmıştır.
Genel olarak, otomotiv endüstrisi aktörleri güvenli ve akıllı ulaşım sunma konusunda kararlıdır. AB, yol güvenliği konusundaki lider konumunu güçlendirmektedir ve ölüm sayısı yılda %17'den fazla azalmıştır. Buna ek olarak, Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (Fransızca: Association des Constructeurs Européens d'Automobiles veya ACEA) 2050 yılına kadar trafik kazalarında ölenlerin sayısını neredeyse sıfıra indirme hedefi olan Vizyon Sıfır'ı gerçekleştirmek için her türlü çabayı göstermekte ve bu doğrultuda otomobillerin gelişmiş sürücü destek sistemleriyle donatılması çağrısında bulunmaktadır.
Ne yazık ki Avrupa yollarındaki binek otomobillerin (12 yıl), kamyonların (14 yıl), minibüslerin (12 yıl) ve otobüslerin (13 yıl) ortalama ömrü giderek artmaktadır. Bu nedenle, yeni elektrikli araçların maliyeti Avrupa vatandaşlarının ulaşabileceği düzeyde olmalıdır. Tedarik zincirindeki aksaklıklar nedeniyle 2021 yılında otomotiv üretimi %8 oranında azalmış, bu da otomobil satışlarında düşüşe yol açmıştır.
Tır filosu
ACEA tarafından toplanan 2020 verileri, 27 AB ülkesinin (Birleşik Krallık hariç) 2019 yılına göre %1,2 daha fazla araç kaydettiğini göstermektedir. 2020 yılı sonunda AB ülkeleri, EFTA serbest ticaret bölgesi ülkeleri ve diğer bazı bölgelerde binek otomobil sayısında %1,6, kamyonet sayısında %2,9 ve kamyon sayısında %2,1 artış kaydedildi. Otobüs kayıtları ise %1,3 oranında azalmıştır. Bölgede kayıtlı toplam otomobil sayısı 405.3 milyondur.
2019 yılında en büyük tır filosu 58,4 milyon ile ABD'deydi. AB'de 39,3 milyon, Çin'de 25,7 milyon, Japonya'da 14,3 milyon ve Meksika'da 10,4 milyon kamyon kayıtlıydı. Yunanistan en yaşlı (ortalama yaş 21,4), Avusturya ise en genç (ortalama yaş 7) tır filosuna sahiptir.
Avrupa ekonomisinin temel taşları
Yarı mamul krizi, yedek parçaya erişim ve yüksek enerji fiyatlarına rağmen AB GSYH'si 2021'de %5.3, 2022'de ise %3.6 oranında büyümüştür. Rusya'nın Ukrayna'yı işgalinin enflasyonu arttırmasına rağmen, Avrupa Komisyonu 2023'te %2.8'lik bir büyüme öngörmektedir.
Otomotiv endüstrisi Avrupa ekonomisinin temelini oluşturmaktadır. 2021 yılında Avrupa ve Orta Asya'da nihai montaj ve motor üretimi için 301 fabrika faaliyet göstermekteydi. 2017 yılı itibariyle, 17 AB ülkesinde 134'ü binek otomobil üreten 226 faal fabrika bulunmaktaydı.
Avrupa'da binek ticari araç üretimi için 41 fabrika, kamyon üretimi için 52 fabrika ve otobüs üretimi için 66 fabrika bulunmaktadır. Ayrıca motor üretimi için 72 ve batarya üretimi için 18 fabrika bulunmaktadır.
ACEA'ya göre, 3,5 tona kadar olan kamyonlar ağırlıklı olarak İspanya, Fransa ve Almanya'daki fabrikalardan gelmektedir. Brüt ağırlığı 16 tonun üzerinde olan kamyon üretiminde Almanya lider konumdayken, Hollanda ve Fransa ilk üç sırayı paylaşıyor.
2035'ten itibaren içten yanmalı motorlu araçlara son verilecek
Elektrikli araçlar son 30 yıldır otomotiv sektörünün en önemli gündem maddesi. AB çevre bakanları, 2035 yılında yürürlüğe girecek olan içten yanmalı motorlu araçların satış ve tescil yasağını onayladı. Bu, sadece pille veya hidrojenle çalışan araçların tescil edilebileceği anlamına geliyor. İçten yanmalı motorlar ve hibrid teknolojisiyle donatılmış araçlar kullanım ömürlerinin sonuna gelene kadar kullanılabilecektir. AB politikacıları, halka açık şarj istasyonlarının sayısının 2030 yılına kadar 15 kat artacağını öngörmektedir.
Otomotiv lojistiği
2022 yılında en popüler ilk 3 Avrupa içi güzergah Çek Cumhuriyeti-Almanya, Almanya-Fransa ve Almanya-Polonya olup, otomobil yedek parça ve aksesuarları, yolcu taşımacılığı için araçlar ve lastikler en fazla nakliye hacmini oluşturmaktadır.
"Otomotiv endüstrisinin çeşitli mallarının Avrupa içinde taşınmasına gelince, geçen yıl teslimatlar en çok Almanya içinde, Romanya'dan Bulgaristan'a ve Almanya'dan Çek Cumhuriyeti'ne yapıldı ve bu rotada AsstrA'nın cirosu 2021'e kıyasla %135 oranında artmıştır. Otomotiv endüstrisi, özellikle elektrikli mobilite bağlamında dinamik bir şekilde gelişmektedir. İçten yanmalı motorlara sahip otomobillerin kademeli olarak terk edilmesi nedeniyle, lojistik hizmeti sağlayıcıları kesinlikle tehlikeli mal olarak sınıflandırılan bataryaların güvenli bir şekilde taşınmasını sağlamak zorunda kalacaklar," diye özetliyor AsstrA Otomobil ve Mobilite Endüstrisi Lojistiği Küresel Kilit Müşteri Yöneticisi Dorota Kaczorowska-Lada.
Yazar: Kamila Rynkiewicz.