Ramilya Akhmetova
Trans-Hazar üzerinden geçen Uluslararası Taşımacılık Rotası (TITR) ya da Orta Koridor olan Çin, Kazakistan, Hazar Denizi, Azerbaycan ve Gürcistan üzerinden geçmektedir. Bu güzergâhta her yıl, Avrupa'ya giden 200 bin konteyner de dâhil olmak üzere 10 milyon tona kadar yükün sevkiyatı gerçekleştirilmektedir. Güzergah boyunca mevcut altyapı süreci dikkate alındığında bu yük miktarının oldukça yüksek olduğu görülmektedir.
Trans-Hazar Uluslararası Taşımacılık Rotası, Hazar Denizi çevresindeki ülkeler ile Çin arasındaki taşımacılığı hızlandırmak amacıyla 1996 yılında oluşturulmuştur.
Nakliye koridorunun faaliyete geçmesinin hemen ardından, eski karayolları ve demiryollarının yanı sıra, sınır geçişlerinde aktarma için araç ve teknik ekipman eksikliğiyle ilgili bir dizi sorun ortaya çıkmış ve bu da neticede trafik kapasitesinin seviyesinin düşmesine yol açmıştır. Ancak zaman içinde bölge ülkeleri, altyapının geliştirilmesi ve iyileştirilmesi çalışmalarının yanı sıra ilave ulaşım güzergahlarının oluşturulmasına da daha fazla önem vermeye başlamışlardır.
Günümüzde Trans-Hazar Uluslararası Taşımacılık Koridoru, Çevre ve Karayolu Girişimi kapsamında kullanılan kilit güzergâhlardan bir hal,ne gelmiştir .Bu güzergah Çin'in ekonomik kalkınmasında önemli bir role sahiptir ve bölgenin yük seykiyatı trafiğinin büyük bir bölümünü oluşturmaktadır. Hazar ülkeleri, Çin transit geçişini çekmek için altyapıyı iyileştirmek, merkezler ve serbest ticaret bölgeleri inşa etmek ve "geleceğin limanlarını" oluşturmak için yoğun bir şekilde çalışmaktadır.
Kazakistan'ın TITR'a göre avantajlı coğrafi konumu, bölgenin ulaşım koridoruna daha fazla yatırım yapılması için güçlü bir gerekçe oluşturduğu alnlaşılmıştır. Kazakistan Hükümeti düzeyinde, Trans-Hazar Uluslararası Taşımacılık Koridoru'nun geliştirilmesine yönelik yatırımların cezbedilmesi için bir öncelik olduğu belirlenmiştir. Bunun Orta Asya ülkeleri üzerinde olumlu bir ekonomik etkisi olacağı muhakkaktır.
Teslimat zamanlamasını iyileştirmek için bu güzergah üzerindeki bir takım mevcut "darboğazlar" çözümlenecektir. TITR ülkeleri için altyapı kabiliyetlerinin geliştirilmesi en önemli öncelik olacaktır ve bütün lojistik sürec boyunca verimli, nitelikli ve uyumlu bir çalışmanın sağlanmasına yardımcı olacaktır.
"AsstrA-Associated Traffic AG, Türkiye, Avrupa, Çin ve Kazakistan'daki müşterilerine verimli lojistik çözümler sunmak için bu güzergahı stratejik olarak önemli görüyor. Halihazırda Türkiye'den Kazakistan'a karayolu taşımacılığının alternatifi demiryolu taşımacılığıdır. Teslimat süresi daha uzundur, ancak fiyatlar oldukça uygundur. Ağır yükler söz konusu olduğunda veya teslimat 3-4 ay öncesinden planlandığında, Türkiye, Gürcistan veya Azerbaycan'dan Kazakistan'a 1,5 hatta 2 kat daha düşük maliyetlerle yük teslim etmek için avantajlı bir fırsat bulunmaktadır.
Önemli TITR hizmetleri sağlayıcılarıyla iyi iş ilişkilerimiz var ve zaman geçtikçe müşterilerimiz için daha bir avantajlı koşullar geliştirmeye devam ediyoruz. Mevcut uluslararası kısıtlamalar ve yaptırımlar göz önüne alındığında, Trans-Hazar Uluslararası Taşımacılık Koridoru hem göndericiler hem de alıcılar için harika bir çözümdür." diyor AsstrA-Associated Traffic AG Kazakistan Şube Müdürü Ramilya Akhmetova.
Yazar: Malika Arzuyeva.