Vladislav Lagun
Mark Risenbreg
Yelena Vysotskaya
Covid-19 krizi lojistik sektörünü hızlı ve kati değişiklikler yapmaya zorlamıştır. Artık dünya Covid sonrası döneme geçerken, kriz sırasında sunulan çözümlerden hangilerinin geçerliliğini koruyacağını sormanın tam zamanı. Uluslararası taşımacılık ve lojistik şirketi AsstrA-Associated Traffic AG'nin lojistik yöneticileri "lojistikte nelerin değiştiğine" ilişkin düşüncelerini paylaşıyor.
"5 Mayıs'ta Dünya Sağlık Örgütü üç yıldan daha fazla bir süre önce Covid-19 için ilan ettiği acil durumu sona erdirdiğini duyurmuştur. Taşımacılık sektörünün son yıllarda nasıl değiştiğini düşünmek için iyi bir zamandır. Belirsizlik, GSYH'den trilyonları silen, ticareti sekteye uğratan ve işletmeleri sarsan ciddi ekonomik çalkantılara neden olmuştu. Ancak lojistiğe odaklandığımızda, bu karmaşadan bazı olumlu sonuçlar ortaya çıkmıştır. Bunlardan biri, tedarik zincirinin temel öneminin farkına varılması ve önceliklendirilmesi ile gerçek zamanlı görünürlük ve esneklik gibi teknik kabiliyetlere yatırım yapılmasının gerekliliğinin açıkça anlaşılmasıdır. Ayrıca Covid-19, tedarik zinciri katılımcılarını işlerini devam ettirmek için yeni beceriler geliştirmeye zorlamıştır. Örneğin birçok kuruluş, daha önce popüler olduğu gibi tek seferlik elektronik tablolar kullanmak yerine dinamik SKU mantığını uygulamaya yönelik gelişmiş analitik araçlar üretme sürecine başlamıştır. COVID kısıtlamaları taşıma kapasitesi sıkıntısı yarattı - arz talebi bastırdı. Tüm bunların bir sonucu olarak, nakliye firmaları bu tür piyasa şoklarında müşterilerini daha yaratıcı çözümlerle desteklemek zorunda kaldı," diyor AsstrA CСO'su Vladislav Lagun.
Nesnelerin interneti (IoT) cihazları gibi teknolojiler veya ürünlerin tedarik zincirinde nerede oldukları ve durumları hakkında değerli veriler sağlayan sensörler sayesinde önemli bir değişim meydana gelmesi mümkündür. Bu tür ürünler arasında dondurulmuş gıdalar veya sıcaklık takibinin kritik olabileceği ilaçlar yer alabilir. AsstrA Tedarikçi Portalı gibi bulut tabanlı kontrol kulesi platformları da tedarikçiler ve diğer tedarik zinciri katılımcıları arasında bilgi alışverişi ve denetleme çözümleri olarak popülerlik kazanmıştır.
"Pandemi düşüncelerimizde bazı değişiklikler meydana getirdi. İlk olarak müşteriyle iletişim halinde olmanın ne kadar önemli olduğunu anlamaya başladık’ , ikinci olarak ise teslimat sürecinde insan faktörünü en aza indirmenin ne kadar önemli olduğunu anladık - bu nedenle demiryolu teslimatına dayalı multimodal hizmet sunmaya başladık ve son olarak da teslimatın tek bir çeşidine odaklanmamalıyız - ilerlemeye devam etmeliyiz" diye ekliyor Entegre Çözümler Müdürü Mark Risenbreg.
Deniz taşımacılığı piyasası son üç yılda pek çok zorlukla karşı karşıya kalmıştır: artan nakliye ücretleri Çin'den mal ithal etmeyi elverişsiz hale getirmiş; düşen talep ve Covid kısıtlamaları istikrarlı üretim döngüsü ve ticarette sorunlar yaratmıştır.
"Küresel Deniz Taşımacılığı durumu, navlun talebindeki yumuşamanın deniz taşımacılığı oranları üzerinde aşağı doğru baskı oluşturmaya devam ettiğini gösteriyor. Deniz yolu navlun ücretleri COVID-19 döneminde önemli ölçüde artarak, küresel talepteki artış ve tedarik zincirindeki gecikmeler nedeniyle son 12 yılın en yüksek seviyesine ulaştı. Böylece, Freightos Küresel Konteyner Navlun Endeksi'nin maksimum değeri 2021 sonbaharında 40 fitlik bir konteyner için 10-11 bin dolara ulaştı ve 2020 başındaki seviyesinden 7 kattan fazla arttı. Küresel pandemi sırasında tarihi zirvelere tırmanan okyanus navlun oranları 2022 yazından bu yana düşüşe geçmiştir. Mayıs 2023'te Küresel konteyner navlun endeksi geçen yıla göre %80'den fazla düşüş göstermiştir. Dolayısıyla, Freightos Baltic Küresel Konteyner Endeksi şu anda piyasanın 2020 başlarındaki seviyesinde olduğunu gösteriyor: Endeksin ortalama değeri 40 fitlik konteyner için 1.400-1.500 dolar," diyor AsstrA Pazarlama Analisti Yelena Vysotskaya.
Covid-19, tedarik zincirinde önceden var olan sorunları hızlandırdı ve görünürlük, esneklik ve dijitalleşmenin önemini ön plana çıkarmıştır. Geçmişte maliyet azaltımı için yalın operasyonlar, daha uzun teslim süreleri ve düşük maliyetli işgücü kullanılabiliyordu. Şimdi ise esneklik, görünürlük, otomasyon ve becerili insanlar, entegre tedarik zinciri iş akışlarında daha doğru karar verme ve mükemmelliğin anahtarı olacak.
Yazar: Aneta Kowalczyk.